Informatie geven over uw onderneming
Heeft u een webwinkel? Dan moet u op uw website informatie geven over de onderneming achter de winkel. De reden daarvoor is dat iedereen – klanten en anderen – zo meer over uw webwinkel te weten kan komen: over wat voor onderneming het is en hoe kan men in contact kan komen met deze onderneming.
Heeft u geen webwinkel maar een onderneming die wel een eigen website heeft of andere diensten verleent via internet? Ook dan moet u deze informatie geven. Dit moet ook als u zich niet op consumenten richt.
Wat staat er in de wet over de informatie die u moet vermelden over uw onderneming?
In de wet staat dat u de volgende informatie moet vermelden:
Hiermee wordt bedoeld de naam waarmee uw onderneming ingeschreven is bij de Kamer van Koophandel (KvK). Gebruikt u voor uw webwinkel een handelsnaam die niet bij de KvK is ingeschreven? Dan moet u duidelijk maken van welke onderneming dit een handelsnaam is. Zo kunnen consumenten bij de KvK terugvinden dat uw onderneming daar echt is ingeschreven en kan daar geen verwarring over ontstaan.
Het geografische adres is het adres waar de economische activiteiten worden uitgeoefend. Dat wil zeggen: het adres van waaruit uw webwinkel of uw onderneming gerund wordt. Meestal – maar niet per definitie – is dat het vestigingsadres zoals vermeld bij de KvK.
Let op: u mag niet alleen een postbus vermelden.
U moet in ieder geval een e-mail adres vermelden en daarnaast een andere mogelijkheid bieden waarmee consumenten direct contact met u kunnen hebben. Bijvoorbeeld een telefoonnummer.
Tip: bent u beperkt bereikbaar? Vermeld dit dan duidelijk op uw website.
Hoe moet u de informatie over uw onderneming vermelden?
De basisregel is dat de informatie over uw onderneming op de hele website makkelijk te vinden moet zijn. Het is dus niet voldoende om deze informatie ‘ergens op de website’ te zetten. De wet stelt namelijk eisen aan de manier waarop u de informatie moet verstrekken.
Hoe doet u het goed?
U kunt de informatie boven of onderaan elke pagina van de website plaatsen. U kunt ook op elke pagina een link plaatsen naar deze informatie. De naam van de link moet dan wel duidelijk maken dat die naar informatie over uw onderneming leidt. Bijvoorbeeld “contactgegevens” of “over ons”. Ook moet die link makkelijk te vinden zijn voor de bezoeker van uw website.
Wat mag in ieder geval niet?
Zet de informatie niet op een onlogische plaats, zoals onder “algemene voorwaarden” of “aanvullende voorwaarden”.
Consumentenregels per 13 juni 2014
Sinds 13 juni 2014 zijn de regels veranderd. Die regels zijn verwerkt in de uitleg op deze pagina. Wilt u weten wat er is veranderd? Kijk dan naar het overzicht met de belangrijkste veranderingen.
Meer lezen over de wettelijke regels
Wilt u zelf de wet erop naslaan? Dat kan op de website wetten.nl. Let op: u verlaat onze website bij het aanklikken van de links hieronder.
Checklist voor webwinkeliers (PDF – 343KB)
Belangrijke veranderingen in de regels voor webwinkels per 13 juni 2014
ConsuWijzer
Informatie voor consumenten over online winkelen